Wrocław wiąże się w dużym stopniu z tramwajami i miasto przedstawia wiele ciekawych informacji na temat tego rodzaju transportu. Ciekawostki o wrocławskich tramwajach warto poznać, żeby rozszerzyć wiedzę o aglomeracji, a może nawet zapoczątkować nową pasję. W poniższej publikacji nie znajdziesz jednak negatywnych odniesień politycznych, które niestety dotykają Wrocław w ostatnich latach. Lepiej skupić się tylko na pozytywnych ciekawostkach.
Jakie ciekawostki o wrocławskich tramwajach powinieneś koniecznie poznać?
We Wrocławiu tramwajami porusza się prawie 800 motorniczych, w tym wiele kobiet. To zawód, który przyciąga pasjonatów i osoby kochające kolej. Motorniczy zdobywa najczęściej kwalifikacje bezpośrednio w MPK Wrocław, a kurs trwa kilka miesięcy. Nie jest to zatem zawód wymagający poświęcenia ogromu czasu, ale po prostu przekazania odpowiedniego know how przez specjalistów. Zarobki motorniczych we Wrocławiu zamykają się mniej więcej w średniej krajowej. Czy to dużo, czy mało? To praca odpowiedzialna i wymagająca utrzymania skupienia przez cały dzień, więc ze stawkami można dyskutować. Do zawodu, co ciekawe ciągnie coraz więcej kobiet. Ostatnie statystyki potwierdzają, że we Wrocławiu struktura zatrudnienia to około 20/80 ze zdecydowaną przewagą mężczyzn. Różnica jednak stopniowo się zaciera, a kwalifikacje pań nie odstają, aż tak bardzo od męskiej części. Motorniczy to nie tylko męski zawód, co Wrocław jasno odzwierciedla.
Czy tramwaje we Wrocławiu odbudowały się po czasach wojennych i jak wygląda przyszłość?
Ciekawostki o tramwajach we Wrocławiu odnoszą się naturalnie do historii. Okazuje się, że już w około 1900 roku po mieście poruszały się modele elektryczne. Tak aktywna sieć tramwajowa robiła na ludziach duże wrażenie i w znaczący sposób wpłynęła na rozbudowę aktywności handlowych oraz społecznych. Poza nowoczesną siecią tramwajową przez wiele lat po Wrocławiu poruszały się jednostki konne. Tramwaje konne obowiązują do dnia dzisiejszego i stanowią niezwykłą atrakcję turystyczną. Tramwaje we Wrocławiu okazywały się w czasach wojennych znacznie tańsze od autobusów ze względu na braki paliwa. Wrocławskie linie przez dłuższy czas wykorzystywały wagony dwukierunkowe mocno zwiększające potencjał organizacji tras. Dzisiaj takie wagony to symbol turystyczny, interesujący eksponat. Zabytkowe tramwaje kursują cały czas na różnych liniach, więc jeżeli masz motywację możesz z nich skorzystać. Najpopularniejsze przejazdy pojawiają się w sezonie letnim, praktycznie do końca października. Wrocławskie tramwaje na specjale okazje można nawet wynająć. Tramwaje przetrwały wojnę, ponieważ armia regularnie wykorzystywała infrastrukturę i była generalnie zainteresowana jej utrzymaniem. Z drugiej strony dzisiejsza sieć tramwajowa jest uboższa niż przed czasami wojennymi lub dopiero zbliża się do oryginalnego poziomu. Tory na niektóre dzielnice nie wróciły. Wrocław stosuje różne kolory tramwajów, często inspirowane kulturowymi wzmiankami, chociażby ze Lwowa.
Jakie perspektywy stoją przed tramwajami we Wrocławiu?
Aktualnie Wrocław znajduje się pod dużą presją rozbudowy infrastruktury komunikacyjnej. Wielu obywateli narzeka na wykolejenia, problemy techniczne, brak odpowiedniej kadry. Modernizacja infrastruktury to właściwie obowiązkowa sprawa, ale wymagająca woli politycznej. Najbardziej obłożone linie we Wrocławiu to dziesiątka, dwójka, siódemka. Najkrótsza trasa dotyczy natomiast linii zerowej. Zainteresowanie pracą motorniczych występuje coraz częściej wśród kobiet, ale i imigrantów niezwykle popularnych we Wrocławiu. Wielu pasażerów zaskakują motorniczy z różnych zakątków świata. Dla seniorów to wręcz szok kulturowy. Tramwaje we Wrocławiu posiadają mocną historię i na pewno perspektywy rozwoju pod warunkiem wzrostu motywacji politycznej, gospodarczej. Poprawa warunków transportu przekłada się na zadowolenie społeczne i na szybkie łączenie krytycznych punktów. Tramwaje we Wrocławiu to nie tylko ciekawa historia, ale infrastruktura usprawniająca funkcjonowanie lokalnej gospodarki, a to już naprawdę coś.